Téměř tři týdny v Jižním Vietnamu se sedmiletým synem

Rodinná dovolená ve Vietnamu. Co se nám ve Vietnamu líbilo, co ne a jeli bychom tam znovu?

Vietnam je zemí mnoha tváří. Často se setkávám pouze se dvěma názory – Vietnam si lidé zamilují anebo jej absolutně nesnáší.

Jak hodnotíme Vietnam my? Hodně záleží jakým způsobem cestujete. Pokud se budete pohybovat pouze ve městech a turistických centrech je velmi pravděpodobné, že se Vám Vietnam líbit nebude. Sousta lidí, motorek, smogu, horka, smardu, lidí, kteří se neusmějí a s ničím nepomohou. Síla Vietnamu je mimo města na venkově. Krajina se otevře, stres zmizí. Pokud bych se měl do Vietnamu vrátit, tak právě na motorce.

Syn si pak oblíbil Vinpearl, výlety na motorce, výlety džunglí, delta Mekongu a samozřejmě koupání v moři na Phu Quock

Co bychom na naší dovolené udělali jinak? Nejeli bychom do Nha Trangu. Toto město se nám skutečně nelíbilo. Ale zase díky tomu jsem mohl jet na motorce cestu Nha Trag – Da Lat, což byl můj největší zážitek z Vietnamu.

Kdybych měl seřadit naše TOP 5 místa z Vientnamu:
  • Cesta Nha Trang – Da Lat
  • Národní park Ca Tien
  • Přírodní rezervace Tra Su
  • Delta Mekongu
  • Da Lat a okolí
A místa, která se nám vysloveně nelíbila jsou dvě:
  • Nha Trang
  • Ho Chi Min

O všech TOP, LOW i ostatních místech v našem cestopisu / itineráři:

24.12. Den 1: Ho Chi Minh

Odpočinek po náročném přeletu a stop-overu v Shanghaji. Prohlídka centra Ho Chi Minh. Štědrý večer jsme si užili v restauraci ve 14. patře hotelu SunLand s krásným výhleden na město. Zajímavostí je, že v jedné pekárně v centru tohoto 11 milionového města jsme potkali Čechy, a ještě ke všemu to byli známí!

25.12. Den 2: Výlet na opevnění

Organizovaný výlet s agenturou na opevnění z Vietnamské války (akorát tam ji říkají Americká válka). Hezky strávený den. Ukáží opevnění, spoustu pastí a člověk pochopí jak ta válka musela být drsná a proč ji nemohli Američnané nikdy vyhrát.

26.12. Den 3: Přesun Nha Trang

Letecký přesun do Nha Trangu. Procházka po městě. Město samo o sobě je dost příšerné. Přímořské letovisko, ale přitom ošklivé. Všude spousta Rusů. Pláže okolo města nejsou žádný zázrak. Když jdete po ulici, oslovují vás rusky. Když jdete s rodinou, tak stále slyšíte nabídky na masáž. Když jdete sami, tak slyšíte od těch samých lidí „massage with happyend“, „bum-bum massage“ atd.

27.12. Den 4: Nha Trang

Lunapark a výlet motorkou: manželka se synem vyrazili do zábavního parku Vinpearl. Bylo to hlavně pro syna, aby z dovolené zažil něco vysloveně pro děti. Ze zábavního parku nebyli vysloveně nadšení, ale moc se jim to líbilo. Já si půjčil motorku a vyrazil jsem do okolí Nha Trangu. Ač jsem nikdy před tím motorku neřídil, všude půjčují automatické skútry a řízení je jednoduché. Jen pozor, že pokud nemáte řidičák na velkou motoru z ČR, neplatí vám cestovní pojištění. Když jsem vyjel kousek z města hned jsem vnímal zásadní změnu atmosféry. Okolí i lidé se zklidnilo, lidé se najednou (a snad poprvé ve Vietnamu) začali usmívat a zdravit.

Doprava na první pohled vypadá šileně. Ale když si uvědomíte, že funguje na principu vody – tedy doprava plyne a nikdo se nechce srazit, jezdilo se mi dobře a nikdy jsem se necítil nebezpečně. Je nutné předvídat, být předvídatelný, být asertivní i ohleduplný, s ostatními řidiči komunikovat a jde to v pohodě. Vlastně mi doprava v Praze přijde kolikrát i horší. Řidiči zde jsou mnohonásobně bezohlednější a „pasivně agresivní“. Ukazuje to rozdíl ve významu klaksonu – ve Vietnamu troubení znamená „bacha jedu“ a souží ke komunikaci. U nás je klakson nejčastěji „ty debile, co jsi mi tam vjel, vždyť musíš vidět, že já jedu.

Má trasa na motorce je zde. Musím říct, že toto byl první den, kdy se mi ve Vietnamu skutečně líbilo

28.12. Den 5: Rodinný výlet motorkou

Druhý den jsem přemluvil i manželku, aby si půjčila motorku. Jeli jsme podobnou trasu (i když kratší) jako včera. Manželka měla svou motorku a já se synem na druhé. Nutno říci, že pro manželku byla motorka daleko větší stres než pro mě. Na jednom místě se bála odbočit doleva (nutno podotknout, že to znamenalo 8 pruhů motorek v jednom směru a 8 pruhů motorek v protisměru, tak se ji nelze co divit), takže jsme objížděli celý Nha Trang, aby nemusela zabočovat přes tuto hlavní tepnu. Postupně padla tma, já ji již neviděl ve zpětném zrcátku a začal to být stres i pro mě. Ale vše dobře dopadlo. Tento den ilustruje příhoda, když jsme se vrátili na hotel. Manželka vyčerpaně sedla do křesla a říká „Jsem špinavá, unavená a vystresovaná. Už na motorku nikdy nesedne.“ A hned ta to vezme mobil. Říkám jí: „A teď dáváš na Facebook jaká jsi hrdinka, jak si to zvládla a užila“. Chvíli mě propichovala pohledem, ale pak jsme se všichni hodně dlouho této scéně smáli😊

29.12. Den 6: Přejezd Da Lat

Den před tím jsem rodině koupil lístek na autobus do Da Lat. Mě se podařilo půjčit si jednosměrně motorku. Ta cesta z Nha Trangu do Da Lat byla pro mě asi to nejkrásnější z Vietnamu. Dobrodružství; zároveň žádný provoz, takže pohoda; venkov; krásná příroda; fajn lidé; měnící se počasí (od vedra u moře po zimu v průsmyku ve výšce 1692 metrů nad mořem); nejlepší Pho Bo ve Vietnamu; spoustu endorfinů; a spoustu adrenalinu (když jsme nemohl najít, kde vrátit motorku a jak se dostat do penzionu a současně už jsem měl vybitý telefon). Toto je pro mě nejlepší den z Vietnamu. Pokud chcete jet do Vietnamu, tak na motorce a projíždět venkovem a přírodou!

30.12. Den 7: Da Lat a okolí

Tento den jsme jeli na výlet do okolí Da Lat. Půjčili jsme si motorku, na které jsme jeli všichni. Cíle byla Cu Lan Village, ze které se vyklubal jakýsi skanzen. Bylo to sice fajn, ale nic, co bychom vysloveně doporučovali. Pak jsme zajeli do jedné místní vesnice, která byla křesťanská. Lidé tam slavili Vánoce. Snad poprvé ve Vietnamu jsme měli pocit, že vysloveně rádi vidí cizince.

Odpoledne a večer jsme se prošli po Da Latu. Toto město se mi líbilo a klidně bych v něm strávil více času. I myslím, že okolí mělo ještě co nabídnout. Bohužel na přelomu roku zde je svátek květin a ve městě nebylo volné žádné ubytování.

31.12. Den 8: Přesun a park Cat Tien

Na Silvestra jsme se přesunuli k národnímu parku Cat Tien. Měli jsme úplně úžasné ubytování v Green Hope Lodge. Prošli jsme se po okolí ve velmi příjemné vesničce.

1.1. Den 9: Ca Tien

Kousek od Lodge je přes řeku přívoz, kterým se lze dostat do přírodního parku – pralesa. Ten den jsem si půjčili kola a jeli se projet po cestách, které vedou parkem. To ticho a klid byl po ruchu a hluku předchozích dní doslova balzám na duši.

2.1. Den 10: Ca Tien

Opět výlet do džungle. Konkrétně to byl výlet na tzv. Crocodile lake. Kus cesty vás odvezou autem / náklaďákem a pak jdete pěšky pralesem. Ano, je to organizované. Ano, je to komerční a snaží se na tom co nejvíce vydělat. I tak se nám to moc líbilo. Zpět jsme jeli se skupinou asi 30 Číňanů. Jak jsme jeli po rozbitých silnicích a syn u toho vískal, Číňané se přidali a vískal celý nuklaďák.

3.1. Den 11: Ta Lai

Tento den jsme si půjčili v Lodge motorku a jeli na výlet do Ta Lai. Je tam Long House – tradiční místní dům. Za řekou žijí také různá etnika, resp. Jiná než Vietnamci. Ten rozdíl byl vidět na první pohled. Jak ve vzhledu, tak především v bydlení – jedni krásné zdobené domy, druzí něco jako romská osada na Slovensku.

Mimochodem motorka, kterou jsem měli půjčenou byla poloautomat. Byla větší a těžší než ty z předchozích dnů. Popravdě řídit ji byl už poměrně značný stres.

4.1. Den 12: Přesun do Ho Chi Minh

S dojetím jsme se rozloučili s Ca Tien. Moc se nám tam líbilo. Autobuse jsme dojeli do Ho Chi Minh. Bylo to jako Jing a Jang. Z klidu a přírody do stresu, shonu a smogu tohoto bláznivého města. Prošli jsme se po centru, navštívili místní tržnici a ze všeho nejvíce se těšili až z něj zase budeme pryč.

5.1. – 7.1. Den 13 – 15

Výlet na deltu Mekongu Can Tho: Výlet na Mekong jsme měli domluvený s cestovní agenturou. Ač jsem původně hodnotil výlet s agenturou jako ztrátu peněz a jednodušší by bylo jet do Can Tho a vše si domluvit na místě, protože všichni navštěvují ta samá místa, bez ohledu na to jestli se jedná o agentury ze Saigonu, místní agentury nebo lokální průvodce, s odstupem času to nehodnotím tak dramaticky.

Zde je kompletní přepis programu od agentury. Vše co slíbili jsme dostali. S odstupem času, kdy píši tento cestopis se nám výlet na deltu Mekongu takto zorganizovaný moc líbil.

Co bych rád zdůraznil je návštěva ptačí rezervace Tra Su. Projíždět v tichu lesa lidí, poslouchat klapání čapích zobáků…skutečně doporučujeme.

Day 1(Jan 5th 2017): HCMC – My Tho – Ben Tre – Can Tho (L /D) –Group tour

7.45am ,pick up at Truong Thinh hotel (224 Ly Tu Trong st), transfer to the office . 8.00am Join with the group. Depart for My tho. On arrived at My Tho, visit Vinh Trang pagoda, take a leisurely boat ride along the river, view stilt houses, fruit plantations and fishing villages along the river bank. Proceed to Tortoise islet, have lunch in the orchard garden. Then a boat ride to An Khanh – a less touristy attraction in Ben Tre, enjoy cruising on a hand-rowed sampan under the shade of the water coconut trees along natural canals. Then enjoy seasonal fruit & honey tea to the sound of “Southern Vietnamese folk music”, performed by the locals. Visit a family business which epitomizes the idyllic rural lifestyle, taste delicious coconut candy & observe the pastoral life as you roam through fruit plantations and villages. Proceed to Can Tho.Transfer to the homestay . Join a family as they prepare dinner, then share the meal with them. Overnight in your riverside cottage( 1 Triple bungalow cottage)

Day 2(Jan 6th 2017 :Cantho – Long Xuyen – Chau Doc – Tra Su ( B /L)

Breakfast at the hotel. Take a leisurely boat trip to explore the picturesque tributaries of the Lower Mekong river (Bassac River), then proceed to Cai Rang floating markets (& Phong Dien is optional), which are the liveliest in the whole religion.Have you ever tasted Vietnamese vermicelli soup? Well, now go and see how it is made. Then wander around the village and meet the friendly local people and experience how to pass a “Monkey bridge” which is built by only one stem of bamboo. Visit the orchard garden. Stop for lunch. Proceed to Chau Doc, continue the tour to visit Tra Su, getting to the wild birds Sanctuary, cruising smoothly with small boats to discover the arrays of splendid canals deep into the forest, watching storks, cranes and other tropical birds. Back to the Town, hotel check in. Dinner on guest’s account. Overnight at your proposed hotel in Chau Doc. – Deluxe room at Hung Cuong hotel https://www.tnktravel.com/hotels/hotels-in-vietnam/hotels-in-chau-doc/hung-cuong-hotel/

Day 3(Jan 7th 2017): Chau Doc (B)

After breakfast, take a nice boat trip through the floating village to visit a fish farm to see how the Mekong Delta people raise fish in their floating houses. Visit the Cham minority with their traditional weaving village, followed by a local Islamic Mosque. Trip back to the town. End of service

7.1. Den 15: Chau Doc a přesun Phu Quoc

Z Chau Doc jsem se přesunuli do Ha Tien a odtud rychlolodí na ostrov Phu Quoc. Zbytek dne jen odpočinek.

8.1. Den 16: Phu Quoc výlet

Z cestovaní a motorek jsme již byli unavení, tak jsme si na výlet pronajali v penzionu auto s řidičem. Hlavním cílem výletu byla pláž Sao Beach. Cestou jsme se zastavili ve výrobně rybí omáčky – stojí za to vidět jak se „vyrábí“. Jen upozorňuji, že ji možná pak delší dobu nebudete jíst😊 A v neposlední řadě v „Kokosovém vězení“ – místě, kde Francouzi věznili politické vězně. Velmi silné místo.

9.1. Den 17: Phu Quoc odpočinek

Odpočinek a pohodička na pláži.

10.1. Den 18: Návrat

Phu Quoc. Letecký přesun do Ho Chi Minh a návrat domů opět s jednodenním stop-over v Šanghaji