Rujána a Baltské moře na pár dní

Krátká, neplánovaná a přitom krásná dovolená u Baltského moře

Toto byla rychlá a neplánovaná dovolená. Prvně jsme chtěli strávit týden v Čechách, na chatě. Ale předpověď počasí byla na následující dny velmi nepříznivá a tak jsme se narychlo rozhodli vyrazit „někam“.

První nápad byl samozřejmě obligátní Chorvatsko. Ale na dovolenou jsme měli jen 6 dní a nechtěli jsme být většinu času na cestě, tak jsme dostali nápad jet k Baltu. A bylo to velmi rychlé – v 13.hod bylo poprvé vyřčeno slovo Balt, v 14.hod padlo rozhodnutí ANO a v 15. hod jsme již seděli v autě a vyráželi směr Balt.

Vše jsme zařizovali až postupně v auto, včetně rozhodnutí zda Balt v Německu nebo Polsku. To padlo až cca 100 km za Berlínem a naše volba byla Rujána.

Našeho rozhodnutí vůbec nelitujeme a Rujánu všude doporučujeme. Krásná přírodu, park zapsaný v UNESCO, procházky u moře, backfish  (houska plněná různými druhy ryb), historické památky, originální turistické atrakce, původní území slovanských předků. To je jen menší výčet toho, co Rujána nabízí.

Co bychom změnili? Snad jedině kdybychom měli na Rujánu více času.

Itinerář dovolené na Rujáně:

Den 0: vyjeli jsme odpoledne. Po cestě přespali v bezejmenném městečku za Drážďany. Konkrétně v tomto penzionu.

Den 1: Příjezd. Procházka po Sassnitz. Večerní mini-výlet na vápencové útesy – ve skutečnosti to byla příjemná procházka, kterou rozhodně doporučujeme. Trasa zde. Ubytování máme v nádherném apartmánu.

Den 2: Ráno – prohlídka historické ponorky, která kotví v Sassnitz. Není to sice U-bout z druhé světové války, ale i tak stojí za to. Dopoledne jsme jeli na vyhlídkovou jízdu lodí směrem k bílým útesům, pod kterými jsme se včera procházeli. Byla to klasická vyhlídková plavba – ze začátku všichni nadšení, ale po prvních 20ti minutách se všichni nudí😊

Odpoledne jsme si půjčili kola a podnikli výlet do národního parku Jasmund. Dojeli jsme k Königsstuhl National Park Centre (viz. Trasa). Dovnitř se ním nechtělo (placené vstupné, ne moc dobré recenze) a tak jsme se šli podívat na vedlejší vyhlídku, která je zdarma a přitom má být stejně hezká.

Cesta zpět vedla přibližně touto trasou (z nějakého důvodu je tam zákaz jízdy na kole, i když tam vede klasická lesní cesta; takže trasa na vlastní nebezpečí:-)

Den 3: Celodenní výlet do lázeňského města Binz. Trasa je jednoduchá. Binz je hezké lázeňské město, ale velmi turistické. Kdybych měl srovnat Sassnitz a Binz napadá mě přirovnání rodina vs. showbusiness. Obojí má něco do sebe. My jsme byli spokojení, že jsme ubytovaní v Sassnitz. Přesto Binz rozhodně stojí za návštěvu. Velmi hezké je především molo, pláže s tradičními proutěnými koši a každoroční výstava soch z písku.

Cestou rozhodně stojí za to se zastavit Prora. Je to obrovské bývalé rekreační středisku, které stavěl Hitler. Na internetu se lze dočíst o historii Prory mného a nemá smysl se zde opakovat. Snad jedině, že v současné době je Prora masivně rekonstruována, staví se zde hotely, apartmány trendy kavárny.

Jsem rád, že jsem viděl jak staré části, které působí jako mementum, tak i nové zrekonstruované.

Večer: již sám jsem si udělal výlet na mys Arkony. Ano jsem nevěděl proč, ale toto místo mě svou energií velmi oslovilo. Až později jsem se dozvěděl, že má pro Slovany silný spirituální význam. Pokud dáte na energie v krajině a něco co bych nazval „síla místa“, rozhodně doporučuji návštěvu. U mě byla umocněná tím, že byl už poměrně pozdní večer a místo bylo zcela bez turistu (podle velikosti parkoviště jsem pochopil, že přes den to hodně turistické).

Za povšimnutí stojí i trasa autem ze Sassnitz k mysu Arkony. Vede hezkou přírodou, okolo starých chaloupek s doškovými střechami. Trasa zde.

Den 4: Dovolená na Rujáně byla skutečně (až moc krátká). Cestou se zastavujeme na několika místech:

• domě střechou naopak – rozhodně stojí za návštěvu, už jenom pro ty fotky.
  • na bobové dráze v Rugenu – bobová dráha je vcelku OK. Vysloveně boží jsou skluzavky, které jsou hned vedle. Hlavně ta nejprudší je „fakt dost slušnej nářez“.
  • V Stralsundu – město je zapsané v UNESCO, má malé hezké historické centrum, procházka přístavem je fajn, z lodí se dají koupit backfish a různé rybí dobroty. Cestou z Rujány to byla příjemná zastávka, ale rozhodně to není high-light.

Den 5: Cestu zpět jsme si opět rozdělili na dvě části a přespali v hotelu opět někde uprostřed ničeho uprostřed Německa. Přitom to bylo vlastně velmi hezké místo. Kousek od dálnice, v hezkém hotelu s pěkným parkem a jezerem. Pokud nechcete jet celou cestu na Rujánu doporučujeme na 100% se zastavit právě zde. Jedná se o hotel severně od Berlína – odkaz zde.