Poslední dny mého cestování po Indii jsme strávil odpočinkem na pláži v Goa. Jaká je plážová dovolená v Indii v Goa?
Překvapením je, že mohou být vedle sebe dvě pláže, které jsou jing a jang. Jedna komerční, rušná, plná života a atrakcí. Druhá, o pár kilometrů dále, pohodová, klidná a easy going.

CESTOPIS INDIE ČÁST 5: Goa a plážová dovolená

Den 13 – Goa: Dovolená na pláži

Autobus byl sice spací, ale zároveň pěkná plečka. Dělal dost rámus, když vytáčel řidič motor. Ale Indie mě naučila vyspat se všude, takže když mě a další čtyři rozespalé lidi vyložili v půl šesté poblíž pláže Palolem, byl jsem vcelku odpočatý.

Příjezd do Goa

Autobus nás vyložil brzy nad ránem několik kilometrů od pláže.

Do svítání zbývaly téměř dvě hodiny, tak jsem se s jedním párem domluvil a šli jsme pěšky na pláž. Bylo to zhruba čtyři kilometry. Cestou jsem si pěkně popovídali a na pláž přišli půl hodiny před východem slunce. Dali si společně snídani “kdo co našel v batohu” a mlčky pozorovali východ slunce. Ten byl sice na pevninou, ale i tak dívat se na rozjasňující oblohu byl zážitek. Po rozednění jsem došel k závěru, že pláž Palolem se mi nelíbí, je moc komerční na mě, a tak jsem zkusil vedlejší Patnam. Ta se mi moc líbila. Má takovou pohodovou, nekomerční atmosféru. I tak tam jsou všechny turistické služby dostupné. Jen tam nejsou, tak říkajíc prvoplánově a nikdo je nevnucuje.

Dovolená Goa Indie

Fotka jak z klasické plážové dovolené

Plážová pohoda

I v Indii mohou být čisté, klidné a udržované pláže

Našel jsem si chatku s výhledem na pláž, sprchou a wifi za 900 Rp. Což je zde taková nižší střední třída.
Vykoupal jsem se, chvíli odpočíval a pak se začal hrozně nudit. Přece jen posledních 14 dnů jsem byl stále v pohybu a přepnout na odpočinek není jen tak. Šel jsem na vedlejší pláž, kde byla slyšet muzika. Asi kilometr daleko byly nějaké stánky. Vyklubala se z nich indická svatba. Spousta hostu, vše ve velkém, takže přesně jak si indickou svatbu představuji.
Když jsem se vrátil, začal jsem číst dvě knihy. První se jmenuje Stolety stařík, který vylezl z okna a zmizel. Dostal jsem ji na Alze, jako eknihu. A hrozně si mi líbila. Ani ne za dva dny jsem těc 400 stránek přečetl. Druhá je pak v angličtině a je to kniha, kterou jsem koupil dříve u budhistů. Jmenuje se What makes you not a budhist. To je trochu náročnější čtení, ale hodně zajímavé. Obecně hodně lidí co tady potkávám hledá smysl života a o tom přesně ta kniha píše.

Zašlá sláva pláží v Goa

Dříve tyto pláže bývaly hodně o house/rave party. Nyní to již připomíná tento nápis. Párty nesmí rušit noční klid a proto na poslech muziky dostanete sluchátka

Průběžně jsem se po celý den koupal v moři. Večer přímo na pláži vyměnili lehátka za stoly, všude dali svíčky a nabízeli čerstvé ryby. Byla to taková romantika, až mě mrzelo, že u toho není Lenka. Pozoroval jsem západ slunce. Vidět v jeden den západ i východ slunce byl velký zážitek.
Večer hned vedle v kempu měli konzert. Hráli a zpívali kluk z holkou. Měli jen španělku a djembe a bylo to krásné. Moc hezky se při tom usínalo.

Den 14 – Odpočinek na pláži pokračuje

Den měl velice podobný průběh jako ten předchozí. Odpoledne jsem se vydal na pláž Palolem nakoupit nějaké suvenýry. Při tom jsem potkal jeden německý pár, se kterým jsme šli na čaj. Byla to zajímavá diskuze. Jsou na cestě tři měsíce a budou než jim dojdou peníze. Také vyrazili hledat smysl života. Ale pro samé aktivity se k tomu prý zatím moc nedostali.

Soukromá pudža

Bylo hezké narazit na komerčním místě, jako jsou pláže Goa, na takovouto pudžu

Večer jsem si dal na pláži opět večeři. Tentokráte ne rybu, ale výborné kuře Tandoori. Co je však nepříjemné, přepadl mě menší průjem. Myslím, že to není cestovatelský, ale ze snídaně, která byla dobrá jen ve špatném pořadí. Měl jsem hrozný hlad a tam jsem vše jedl tak jak mi to přinesli – nejdříve espresso, pak fresh džus a až nakonec výbornou omeletu.

Den 15 – Poslední dny v Indii

Probíhal stejně jako předchozí dva dny na pláži. Asi bych nemohl psát cestopis o válení se u moře.
Vlastně byly dvě změny. Ještě mě bolelo břicho z předchozího dne. Tak jsem nechodil po restauracích, ale po suvenýrech. Zjistil jsem zajímavou fintu jak hodně srazit cenu a to nakupovat více věcí najednou. Vždy jsem dostal větší slevu a co jsem se ptal, tak jsem díky tomu nakupoval výrazně levněji než ostatní.
Večer jsem šel brzo spát. V noci se několikrát vzbudil, abych nezaspal zítřejší ranní odjezd na letiště. A díky tomu jsem si uvědomil proč jsme předchozí noci tak špatně spal. Byla totiž pěkná zima. Dřevěné chatrče neizolují, do toho fouká vítr do moře a modrá obloha. V noci mohli být tak 10-15 stupňů.

Den 16 – Sbohem Indie, bylo mi potěšením

Trh Vasco da Gama

Tržnice ve městě Vasco da Gamma

Včera jsem se pokoušel usmlouvat místní taxikáře ať mě odvezou na letiště za 1000 Rp. Ale nikdo z nich nechtěl, prý nepojedou pod 1500. To se mi již dávat nechtělo, za ten komfort mi to nestálo. Tak jsem jel busem. Chtěl jsem vyrazit v 8 hodin, ale všichni říkali, že na letiště je to daleko a abych se tam vůbec do 12 hodin dostal. Tak jsem vyrazil již v 7 hodin. Samozřejmě vstávat takto brzo se ukázalo jako zbytečnost. Stačil jeden přestup a před desátou jsem byl u letiště. Tak jsem nevystoupil a jel do města Vasco de Gama. Ač jsem o něm na internetu četl špatné reference, mě se moc líbilo.

Vasco da Gama

Tržnice ve městě Vasco da Gama

Podíval jsem se na trh, pak na rybí trh. Nakoupil jsem nějaké zásoby na cestu, prošel si centrum v portugalském stylu a zachovalejší než v Panjinu. Pak jsem vyrazil pěšky na letiště. Bylo to asi pět kilometrů. Ale začalo být vedro a cesta do kopce. Když jsem toho pochodování začal mít dost, tak jsem mávnul na autobus, který mě za 8 Rp odvezl na letiště, kde jsem byl před dvanáctou.

Tím vlastně končí mé indické putování.
Indie potřebuje hodně času, proto jsem navštívil pouze státy Goa a Karnataka. Ale stálo to za to.

Putování bylo v pohodě a Indové moc ochotní. Tady na jihu jsem rozhodně nezažil kulturní šok. Ano, Indie je jiná, ale to přece k cestování patří.
Pokud byste se ptali jaká tedy je, odpovím, že intenzivní. Intenzivně útočí na vaše smysli.
Míchají se zde vůně a pachy, člověk je tady často sám a přesto vlastně v Indii nemůže být nikdy sám – všude jsou lide a ptají se Hello, how are you? Míchá se zde pohled na hnijící odpadky s pohledem na krásně a barevně oblečené ženy. Všude je hluk a je jedno zda je to klakson na silnici nebo zvuky milionu brouků na horách.

Co říci závěrem? Význam slova Namaste je o vyjádření úcty jedné duše k druhé.  Doslova to znamená NAMA – klanět se; AS – já; TE – ty.